Produkce naší přední muzikálové scény vyslyšela volání diváků po kultovním příběhu o tajemném muži v kápi a „smrtící“ píšťalkou v ruce. Od září je tak k vidění na zdejším repertoáru v novém kabátu i obsazení, jemuž dominuje Přemysl Pálek.
Kultovní muzikál Krysař se po dlouhých patnácti letech vrátil zpět na prkna Divadla Kalich. Obnovené muzikálové dílko si vzala i tentokrát do svých režisérských rukou Mirjam Landa, u které je známo, že pracuje velmi poctivě a na účinkující má vysoké nároky, což se jí vždy osvědčilo.
Známá režisérka si do svého tvůrčího týmu vybrala samé vyhledávané osobnosti a mistry ve svém oboru. Společně tak přinesli do inscenace několik vydařených změn, jako jsou líbivé kostýmy z dílny Romana Šolce či propracovaná scénografie Martina Černého. Nová je i choreografie, které se ujala Linda Rančáková. Ale nebojte se žádných přehnaných výstupů z řad účinkujících company, jak to u většiny muzikálů bývá. Taneční složka Krysaři sluší, a to hlavně v pasážích s perfektně sladěnými „Dobrozláky“.
Zrodily se nové muzikálové hvězdy
Jeden z našich nejúspěšnějších původních muzikálů se vrací sice bez slavných jmen v obsazení, naproti tomu ale nabízí neokoukané talenty. A právě mladá krev šlape na paty našim slavným muzikálovým stálicím. Obsazení jednoznačně dominuje představitel titulní role Přemysl Pálek. Mladý herec dává do své postavy vše. Jeho uchopení role je procítěné, umí být správně chladný, ale zároveň se v něm probouzí milostný cit, a jeho zpěv pak náramně zapadá do Landovo písní. Po několika předchozích představitelích Krysaře, kteří disponovali typickým chraplákem, je Pálek zajímavou změnou, na kterou se vyplatí zajít. O tomhle zpěvákovi určitě ještě hodně uslyšíme!
Charismatickému Pálkovi směle sekunduje výborná Marie Křížová. Přesně takhle má vypadat Krysařova Agnes. Její krásný hlas a perfektně zvládnuté výšky v nelehkých Agnesiných partech navíc nenechají nikoho chladným. Mediální pozornost byla ovšem upřena hlavně na Milana Peroutku, pro mnohé „novácký“ objev, pro něhož je postava rybáře Štěpána první větší divadelní příležitostí. A že se jí chopil, jak nejlépe mohl! Svým výkonem potvrdil, že se v muzikálech rozhodně neztratí, protože jako jeden z mála má v malíčku všechny muzikálové složky, krásně zpívá, skvěle mu to tančí a hraje. Bylo zajímavé pozorovat vývoj Peroutkovy postavy, kdy dokázal s grácií zahrát přerod klasického „podpantofláka“ ve vůdce pomstychtivého davu.
Naopak slabší na slavnostní premiéře, která se konala v pátek 9. září, byla Anna Slováčková coby Rózi neboli sestra hlavní představitelky. Na rozdíl od ostatních účinkujících nebyla tolik výrazná a hlavně ve vysokých tónech její zpěv tak trochu tahal za uši. Naštěstí ji v duetech „zachraňovala“ ostřílenější kolegyně Křížová. Větší pěveckou průpravu by mohl mít i Robert Jašków, nicméně jeho herectví se nedá nic vytknout a typově mu role Osudu sedla jako ulitá.
Nadčasovost a jedinečná hudba
Kromě již zmíněného podtrhují kvalitu příběhu staré známé songy, které jsou obdařeny trefnými texty a chytlavou melodií laděnou do temna, která se jen tak neoposlouchá. Tím triumfuje mnohým současným muzikálovým novinkám, které nabízejí většinou monotónní romantickou hudbu. Nesmíme opomenout ani nadčasovost tohoto díla, které výstižně vykresluje současnou realitu, ve které žijeme.
Pokud se rozmýšlíte, na který muzikálový titul se vyplatí v nové sezoně zajít, pak je Krysař tím, kterého můžeme jen doporučit. A možná to nebude vaše jediná návštěva tohoto propracovaného díla se skvělými písněmi a neopakovatelně temnou atmosférou.
Text: Michaela Rochovanská
Foto: Richard Kocourek