Sibyla – královna ze Sáby pochází z dílny Radka Balaše, jednoho z našich nejlepších režisérů muzikálových inscenací. Představení Divadla Hybernia diváky zaujme především zdařilou výpravou, kvalitními hereckými a pěveckými výkony.
Oba Balašovy aktuální hybernské muzikály (Sibyla a Antoinetta – královna Francie) jsou sice hodně odlišné, a přesto mají něco málo společného. A sice to, že v obou muzikálech se děj točí spíše kolem mužského protějšku postavy, o které by představení mělo především být. V Antoinettě tvůrci staví do popředí krále Ludvíka, v novější Sibyle je to zase Šalamoun.
Příběh je spíše nezáživný. Většina diváků zřejmě očekává, že se bude zabývat hlavně Sibyliným proroctvím. Sibyla však odzpívá dvě tři „prorokující“ písničky, a tím to končí. Mnohem více se dílo (v podstatě celá první polovina představení) zaměřuje na vztah mezi ní a králem Šalamounem.
Sibyla Eliška Ochmanová neošálí jen Šalamouna, ale také diváky svým podmanivým zpěvem, výborný je také Daniel Hůlka, kterému hlavní mužská role sedne jako ušitá. Z obsazení si zapamatujete i ostříleného muzikálového matadora Zbyňka Frice coby písaře Baltora. Ostatní postavy spíše „minete, protože jsou nevýrazné. Přestože „sólovka“ pro chůvu v podání Hanky Křížkové nemá chybu, zdá se tato postava v příběhu jaksi nadbytečná.
Pochvalu si zaslouží vkusně zpracované projekce, povedená scéna a líbivé kostýmy. Zaujme i choreografie Libora Vaculíka, určitě nespustíte oči z tančícího času v podání Lenky Návorkové, která vás písečným tancem dostane za pomyslné brány Jeruzaléma. V dnešní době se velká divadla nejspíše zaměřují především na vizuální zážitek doplněný o pěvecké výkony – nejčastěji zpěváků naší pop-music. To se tvůrcům sice povedlo, přesto divákovi chybí již zmíněný kvalitní příběh, který je uchopený od začátku až do konce. V Sibyle je první polovina především zamilovaná, druhá je chaotická natolik, že se ztrácíte v ději, nebo spíše neději.
Muzikálová inscenace nabízí romanticky laděné písně, které se sice příjemně poslouchají, ale asi žádná z melodií Mira Procházky se vám nevryje do hlavy. Pokud si přesto písně zamilujete, koncem října produkce slavnostně pokřtila CD, a tak si je můžete pouštět i v pohodlí svého domova.
Sibylu zařazujeme mezi průměrná muzikálová díla, která jsou aktuálně na programu českých divadel. Nezanechá ve vás zážitek, ale ani nebudete litovat její návštěvy.
Text: Michaela Rochovanská