Dnes ráno krátce po deváté hodině Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) uvedl do zkušebního provozu zrevitalizovanou stanici metra Jiřího z Poděbrad. Za rekordně krátkou dobu necelých deseti měsíců se ve druhé nejhlubší stanici pražského metra podařilo vyměnit eskalátory, zrekonstruovat eskalátorový tunel i vestibul a provést kompletní revitalizaci nástupiště.
Kromě nových eskalátorů, osvětlení, podhledů, kamenných obkladů na nástupišti dostala stanice také nový navigační systém a signál LTE i 5G. Díky tomu je pražské metro ode dneška skutečně kompletně pokryto oběma sítěmi. V dalších měsících bude ve stanici pokračovat výstavba výtahů, jejich zprovoznění DPP očekává na přelomu jara a léta 2024. Zhotovitelem stavby je sdružení společností STRABAG a AŽD Praha. Náklady na revitalizaci stanice včetně výměny eskalátorů činí zhruba 800 milionů korun, celkové stavební náklady včetně výstavby výtahů pak 1,29 miliard korun. Projekt je spolufinancován z Operačního programu Praha – pól růstu ČR částkou necelých 85 milionů korun.
Stavební práce na projektu kompletní revitalizace stanice metra Jiřího z Poděbrad, zahrnující také výměnu pohyblivých schodů a vybudování bezbariérového přístupu, odstartovaly 1. září 2021. Od začátku probíhaly ve dvou paralelních etapách. První zahrnovala práce prováděné hornickým způsobem, tj. hloubení těžní jámy, ražby šachet pro obě dvojice výtahů, ražby přestupní chodby, která bude oba výtahy spojovat, jakož i ražby šachty pro únikové schodiště. Druhá etapa stavebních prací, probíhající ze začátku zejména v neveřejné části stanice a v částečných záborech na nástupišti a ve vestibulu, zahrnovala kompletní revitalizaci stanice.
V rámci ní se DPP a zhotovitelům podařilo v technickém zázemí stanice kompletně vyměnit například veškerou původní vzduchotechniku, kilometry kabelových rozvodů, osvětlení, nebo eliminovat průsaky.
Od 14. ledna letošního roku, kdy byla stanice Jiřího z Poděbrad na nezbytně dlouhou dobu pro cestující uzavřena, se revitalizace rozšířila do eskalátorového tunelu, do všech veřejných částí vestibulu a na nástupiště. I v těchto částech stanice se podařilo eliminovat veškeré průsaky, kompletně vyměnit další kilometry kabelového vedení, odstranit původní sovětské staniční eskalátory včetně strojovny a nainstalovat nové, energeticky úsporné, jakož i repasovat eskalátory vedoucí z vestibulu na povrch.
Nepůvodní zářivky v celém rozsahu stanice nahradilo úsporné LED osvětlení, které je opět zabudováno do podhledů, jako tomu bylo při otevření této stanice v roce 1980. Kompletně nové jsou kamenné obklady na nástupišti. DPP nechal opravit také poškozenou dlažbu, obklady ve vestibulu nebo ikonické hliníkové obklady. Vyměněny jsou také lamelové podhledy ve vestibulu, obložení obchodních vybaveností, hliníkové obklady v eskalátorovém tunelu prošly repasí.
„Stanice metra Jiřího z Poděbrad je významnou branou na Prahu 3. Proto jsme rádi, že se její rekonstrukci podařilo dokončit v řádném termínu a cestující ji mohou opět využívat. Rekonstrukce také podtrhla jedinečný interiér stanice, díky jehož vysoké estetické hodnotě je pražské metro považováno za jedno z nejhezčích v Evropě. Těšíme se, že na opravu stanice již brzy naváže celková revitalizace náměstí, kam přibude zeleň, a kam si lidé s ještě větší oblibou zajdou na trhy, na schůzku nebo třeba jen tak posedět,“ říká Michal Vronský, starosta městské části Praha 3.
Zdroj & foto: Dopravní podnik hl. města Prahy