Od roku 1998 společnost Mattoni po celé ČR instalovala cca 20 velkých reklamních poutačů u cest se symbolem orla. V roce 2018 se však odhodlala k zásadní změně a tyto reklamní poutače začala postupně přeměňovat na umělecká díla. Jak se tito noví Mattoni orli líbí řidičům, a který z nich je nejoblíbenější, zjistil průzkum z dubna 2023.
Dotazovaní vybírali z 18 orlů s různorodými motivy, které vzešly převážně z rukou studentů AVU v rámci výtvarných soutěží. Pouze tři z nich jsou dílem jiných umělců – výtvarnice Míly Fürstové dlouhodobě spolupracující s Mattoni (2 kusy) a designerského studia Najbrt (karlovarský orel v designu KVIFF).
Zjištění průzkumu jsou pro Mattoni lichotivá – dodnes se největšímu procentu dotazovaných (71 %) líbí nejvíce původní Mattoni orel; ten se stal pro mnohé nedílnou součástí krajiny při cestách autem. Zároveň je tento orel nejvíce zaznamenaným ze všech existujících (75 %).
„Výsledky průzkumu ukazují, že jsme se vydali správným směrem a rozhodli se orly v krajině ponechat s novými uměleckými motivy. Orly zná 91 % populace, do české krajiny patří a pro mnohé na cestách znamenají určitý orientační bod k domovu,“ shrnuje Ondřej Postránský, CEO Mattoni 1873, který stál za strategickým rozhodnutím orly proměnit.
Jaká je nejoblíbenější “orlí” trojka vyjma původního motivu?
- modrá obloha s mraky (D8 Keblice)
- zelenomodrá grafika Míly Fürstové (D1)
- grafika z minulého ročníku KVIFF (I6)
Překvapivě nejméně oblíbeným (61 %) je jedna z prvních přeměn, a to zelenobílý orel u D1 s motivy silničního značení.
Lidé nápad přeměny reklamních poutačů na umělecká díla kvitovali (74 %) a 82 % by bylo dokonce líto (či nad touto variantou nepřemýšleli), pokud by orli z české krajiny definitivně zmizeli. Celých 60 % dotázaných si orly stále spojuje se značkou Mattoni bez ohledu na nové motivy. Spontánně si lidé nejčastěji vybavili orla s obrázkem srnky v rozkvetlé řepce.
Foto: Jan Hladík