JUDr. Jiří Matzner z pražské advokátní kanceláře Matzner et al se rozhodl v těžkých časech podpořit českou kulturu a poskytl finanční dar pro pražské Divadlo Ungelt. To balancovalo během lockdownu na hraně udržitelnosti, neboť přišlo o příjmy ze vstupného, a dokázalo zůstat nad vodou především díky soukromým finančním darům, které ho zachránily od kompletního uzavření.
Divadlo Ungelt, stejně tak jako ostatní divadla v době pandemie, nemělo lehkou situaci. Nebýt věrných diváků a soukromých dárců, lockdown by vůbec nemuselo přežít. „Lockdown jsme zvládli jen díky našim skvělým mecenášům a divákům, kterým patří obrovský dík za trpělivost s překládáním jednotlivých představení,“ vysvětluje zakladatel a ředitel Divadla Ungelt Milan Hein. Komplikované bylo především vyhlašování jednotlivých protiepidemických opatření, na která nestíhalo divadlo včas reagovat. „S opatřeními se nám pracuje obtížně. Divákům nedokážeme poskytnout informace o platných nařízeních s předstihem. Nikdo neví, co se bude dít v následujících týdnech a s každou výměnou ministra zdravotnictví je všechno jinak,“ dodává Milan Hein a říká, že pokaždé, když to vypadalo, že budou muset divadlo zavřít, přišel soukromý dar, který tomu zabránil.
Jedním z takových dárců byl také JUDr. Matzner, který se rozhodl přispět finanční obnos, jenž pomohl divadlu udržet se ve složitých podmínkách nad vodou. „K pomoci mě vedla osobní zkušenost s Divadlem Ungelt, jsou to skvělí lidé a pracují s nasazením a srdcem, to mě inspirovalo,“ vysvětluje Matzner, který během pandemie už jednou vypomohl také v jiném odvětví. Na jaře 2020 pomohl uzavřenému hotelu zakoupením voucherů na pobyt, který následně poskytl klientům a partnerům své advokátní kanceláře Matzner at el. „Protože i když je zavřeno, náklady stále běží,“ vysvětluje, proč se rozhodl pomáhat.
Díky finančním darům mohlo Divadlo Ungelt zaplatit své zaměstnance. „Finanční dary jsme využili především na to, abychom si udrželi své nejbližší spolupracovníky – osvětlovače, zvukaře, garderobiérky, a také na nastudování nových her,“ říká Hein. V průběhu lockdownů nazkoušelo divadlo čtyři nové inscenace – Dovolenou paní Josefy v titulní roli s Jitkou Smutnou, komedii Vejšlap s Martinem Písaříkem, Petrem Stachem a Janem Holíkem, psychologické drama Dobrou noc, mami s Taťjanou Medveckou a Lucií Štěpánkovou a bláznivou grotesku Slepice na zádech, ve které účinkují Tatiana Dyková a Vojtěch Dyk.
Během sezóny 2021/2022 chce divadlo uvést hned pět premiér. Diváci se tak mohou ještě letos těšit na premiéru hry Zpívat jako Gigli v režii Marka Němce s Radkem Holubem a Jiřím Hánou a komedii Krásná vzpomínka, kde se v hlavních rolích představí Bára Štěpánová a Ondřej Brousek.
Text: Redakce
Foto: Jan Malíř