Muzikál Mamma Mia! nabitý písněmi legendární kapely Abba se po delší odmlce vrátil do Kongresového centra. Třebaže diváky naladí do příjemné letní nálady, má několik nešvarů typických pro muzikály uváděné v Čechách. Jedním z nich je i zdánlivě lákavé obsazení, které nakonec táhne jen Hana Holišová s Davidem Gránským.
Říká se, že Mamma Mia! patří mezi nejlepší muzikály u zahraničních sousedů. Proto, když dorazila do médií zpráva, že se bude uvádět i v Praze, čeští diváci zajásali. První muzikáloví fajnšmekři mohli představení vidět už v prosinci roku 2014. Od té doby se u nás hraje s pauzami dodnes, a reakce na něj jsou velmi rozmanité. Zatímco publikum si muzikálovou inscenaci nabité hitovkami skupiny Abba spíše chválí a často ji odměňují standing ovation, kritika je jiného názoru.
Proti legendárním písním švédského kvarteta nemůže nikdo nic namítat, to jsou prostě nesmrtelné hity. S jejich českým překladem už je to ale horší. Některé rýmy působí jednoduše a ve výsledku písničky v českém znění už zkrátka nemají takové grády jako v originále. Ještě horší to pak je s jejich interpretací některými z účinkujících. I produkci tohoto muzikálu napadl nešvar v podobě obsazování známých tváří bez toho, aby byly skutečnými muzikálovými umělci. Ve výsledku se tak dočkáte Donny v podání Aleny Antalové, která sice hraje skvěle, ale když zpívá, rozumíte jí každé třetí slovo. Hudba je totiž moc vysoko na její tišší hlas, pěveckou složku bohužel nezvládá ani Jitka Asterová a Jiří Langmajer. I ti jsou výbornými činoherci, ale to v muzikálu nestačí.
Kdo pak ale přítomné publikum uchvátí, je jistojistě Hana Holišová a David Gránský. Hanky postava Sophie je veselá, lehce praštěná, přesto přirozená, a do toho jí to krásně tančí a hlavně zpívá. Není tak vůbec divu, že byla talentovaná brunetka za tuto roli před třemi lety nominovaná na cenu Thálie. A i když se na postavu věkově příliš nehodí, díky jejímu výkonu jí to jistě odpustíte. V písních se pak skvěle doplňuje právě s kolegou Gránským. Ostatní představitelé větších rolí jsou spíše nevýrazní. Pochvalu si ale zaslouží sehraná company a menší role v podání mladých „muzikálovců“ Petera Pechy, Kateřiny Klausové či Ilony Vobejdy. Velké plus má i živý orchestr.
Muzikál lehce shazují kromě prvoplánového obsazení „hvězd“ i některé scény, které působí kýčovitě. Najdeme je hlavně v druhé polovině představení a jejich vyškrtnutím by tvůrci v čele s režisérem Antonínem Procházkou rozhodně nic nezkazili, ba právě naopak.
Samotný děj je pak díky veleúspěšné filmové verzi natolik známý jako „abbácké“ hity. Odehrává se na fiktivním řeckém ostrově, kde se hlavní hrdinka Donna, majitelka malého penzionu, chystá provdat svou jedinou dceru Sophii. Ta v předvečer své svatby pozve v touze poznat svého pravého otce tři muže, kteří se před dvaceti lety mihli životem její matky. Toto nečekané setkání přinese nejednu komickou situaci. Příběh je tedy sice jednoduchý, nicméně celkem sympatický pro strávení pohodového večera a naladění se na řeckou prosluněnou atmosféru. Prostorná scéna Kongresového centra pak přímo vybízí k tomu udělat velkou podívanou s propracovanou choreografií. Výsledek je ovšem opačný, protagonisté se na velkém jevišti občas tak trochu ztrácí.
Obecně můžeme říct, že se jedná o klasický, průměrný český muzikál, který neurazí ani nenadchne. Jako oddychovka po náročném dni působí celkem fajnově, ale takových kvalit, jak slibovala velká PR kampaň, bohužel nedosahuje. Můžeme tak jen doufat, že produkce opět „nasadí“ do programu Rockyho, který vybočoval z průměru muzikálových inscenací uváděných v našem hlavním městě.
Text: Michaela Rochovanská
Foto zdroj: Facebook muzikálu Mamma Mia!