Mefista nadělilo Divadlo Hybernia sobě a divákům v rámci svých desátých narozenin. A že to byl tah na výbornou. Atraktivní příběhu na věčné téma ztraceného a znovu nalezeného mládí, zajímavé zpracování a herecké výkony, tím vším se zatím poslední hybernská novinka muzikál Mefisto může pyšnit.
Produkce nemohla vybrat divácky a čtenářsky vděčnější příběh, než je právě ten o získání věčného mládí oplátkou za cenu úpisu duše ďáblu. Původně velice rozsáhlé Goethovo dílo tvůrci udělali divákům přístupnějším. Jeho nastudování se chopil Filip Renč, kterého však zanedlouho kvůli nemoci vystřídal Zdeněk Zelenka. Ten je rovněž autorem Mefistova libreta.
Napínavý příběh Mefista doplňuje hudba Daniela Bartáka. Přestože se příjemně poslouchá, bohužel opět nenabízí žádný hit, který by se vám vryl více do paměti. V mysli vám na chvíli zůstane snad jen ústřední melodie, která se v představení několikrát opakuje. Každopádně pomalejší melodie vám budou nejspíš nějakým způsobem povědomé, ale možná je to tím, že romanticky laděné písně nabízí každý druhý muzikál.
Trojlístek skvělých výkonů
Velkým plusem je výběr obsazení. Jen škoda, že Jiří Zonyga je v mediálním stínu Josefa Vojtka, na nějž je upřena veškerá mediálně-mefistovská pozornost. Zonyga, byť zpěvák, směle ovládá činoherní partie a vmžiku se dokáže proměnit ze starého doktora Fausta do ďábelského Mefista ve Faustově těle. Jeho pěvecké výstupy pak okoření jeho proslulý „chraplák“. Skvěle se doplňuje s Petrem Ryšavým, na přeměnu jejich dvojrolí se hezky kouká. A i Ryšavý zvládá s přehledem jak svou roli Mefistovskou, tak mladého Fausta. Produkce udělala trefu do černého, když muzikálového herce vymanila z company, ve které často účinkuje, a dala mu příležitost ukázat svůj talent v jedné z hlavních rolí. Jeho hlas si zamilujete! Trojlístek precizních výkonů pak doplňuje Ivana Korolová. Mladá herečka dává do postavy Markétky roztomilost, veselou povahu i krapet nezbytné naivity. A nutno podotknout, že za ta léta v muzikálu se krásně vyzpívala.
Z tanečních rolí vyčnívají zástupci Lucifera a „toho nejvyššího“, které jsou vykresleni na naše divadelní poměry celkem netradičně. Zatímco promlouvají hlasy „shůry“, jejich „fyzično“ je zastoupeno právě tanečníky, kteří předvádějí celkem zajímavé kreace.
Pochvalu si zaslouží zajímavá scéna, zvláště pak, když na ní vzplanou ohně, které vás rozhodně chladnými nenechají. Doplňující projekce jsou vcelku zbytečné, ale na rozdíl od jiných muzikálů nijak nevadí, dokonce ani nejsou přehnaně kýčovité.
Přestože představení trvá téměř tři hodiny, děj je zajímavý a plyne takovým tempem, že si jeho délky ani nevšimnete. I když, občas se zamyslíte nad tím, proč že tam vůbec jsou některé rádoby vtipné scény. Ale to je dalším z muzikálových nešvarů, kterými naše produkce oplývá s tím, aby si získala diváky za každou cenu. Každopádně Mefista rozhodně můžeme zařadit mezi zdařilé muzikály na naší scéně, které stojí ještě za jednu návštěvu.
Text: Michaela Rochovanská
Foto zdroj: muzikál Mefisto