Činoherní scéna pražského Divadla Metro se koncem února rozloučila s diváky oblíbenou situační komedií ze současnosti. V režii Gustava Skály se titul Tanec mezi vejci s Ivanem Vyskočilem v hlavní roli hrál krásných jedenáct let.
Divácky nejúspěšnější nastudovaná komedie režisérem Gustavem Skálou je Tanec mezi vejci. Diváky bavil natolik, že ho mělo Divadlo Metro na svém repertoáru jedenáct let. Za tu dobu někteří herci dospěli, některé postavy změnily alternace svých představitelů. Více než v osmdesáti reprízách tohoto představení ztvárnila roli matky paní herečka Stella Zázvorková, na kterou se také při derniéře, jež proběhla 27. února 2012, náležitě vzpomnělo.
Zběsilé tempo dnešní doby, člověk nestíhá, a tak podléhá neustálému zvonění mobilního telefonu, pracovním schůzkám, nezvaným návštěvám v nevhodnou dobu. Vytížený Karel je doma sám s dvacetiletým synem, o několik let mladší manželka odjede na služební cestu. Slaví se jeho narozeniny, a přichází Karlův kamarád, aby celým narozeninovým a uspěchaným dnem ještě více zamíchal. Karel objedná uklízečku, jeho kamarád zase společnici. Ale kdo je od sebe rozezná? A co potom, když je přijde zkontrolovat tchýně?
Když Libor Landa předvádí Tornéro
Současné situační komedie je výbornou příležitostí pro komediální talent několika našich herců. Ústřední role Karla, oslavence, byla svěřena Ivanu Vyskočilovi. Ten sice svůj komediální um předvedl, nicméně ho zastínil kolega Libor Landa, jenž excelentně ztvárnil ženskou roli Ilony, která se chystá dobýt svět imitujících celebrit. Ilonka Csáková v jeho podání, která nejraději předvádí přítomným své Tornéro, sice přišla původně uklízet před narozeninovou oslavou hlavního představitele, nicméně je zní každý mužský element domácnosti nadšen natolik, že její úkol je úplně jiný – motat hlavu místním mužům v lesklých přitažlivých šatičkách. Kdyby jen věděli, že to ve skutečnosti není přítulná Ilonka ale Lumír…
Zdeněk Rohlíček předvedl svěžího dvacátníka Vilíka jako dosud nesoběstačného mazánka svých rodičů, který holduje počítačovým hrám, hlasité hudbě a pojídáním fastfoodu. Jeho role tak nastavuje zrcátko mladým dnešní doby, nebo alespoň většiny z nich. V jeho pubertálních vtípcích mu sekunduje kamarád jeho otce, jehož ztvárnil Vít Buriánek. Ten z puberty dosud také nevyrostl a jeho nápady na dárek Karlovi jsou natolik originální, že je z toho vždy pozdvižení. Aktuálně mu objednal dámskou společnici Anife Ismet Hassan. Pro tu je role Samihy jako stvořená, neboť má zde možnost předvést svůj profesionální břišní tanec, a taky že předvedla.
Tanec „zhulené“ Herfortové
Jistou éteričnost přinesla do děje postava matky v podání Zdeny Herfortové, která představila dvě herecké polohy, a sice jak protivnou tchýni, tak doslova „zhulenou“ starou dámu. A právě scéna, kdy si matka potahuje cigaretou marihuany s tím, že se jedná o něco zdravého, patří k těm nejvtipnějším na celém představení. Bylo zajímavé pozorovat její mimiku a gesta, když popotahovala onu cigaretu a následně se pak měnila z role starostlivé matky do rozjuchané postarší dámičky.
Vydařená inscenace jakoby nám ukazovala vlastní obraz, obraz uspěchané doby, v níž žijeme, a také nečekané situace, které nám můžou do života vstoupit. I když některé pasáže jsou v komedii příliš vyhrocené, jakoby se to ani nemohlo v reálném světě stát, a neustálé omílání KFC, které se nachází v těšné blízkosti divadla, na začátku představení vypadá jako dobře udělaná reklama, které si všimne i ten, kdo zrovna není znalec marketingu.
Velkým plusem inscenace je, že i když se hraje nepřetržitě již deset let, dokáže divákovi nabídnout aktuální pohled, ač bulvární. Na derniéře jsme se tak mohli zasmát narážkám na Ivetu Bartošovou či Jiřího Pomeje coby dalšího z umělců, které ztělesňuje postava Ilonky.
Nicméně pro odpočinek od stresujících situací je titul Tanec mezi vejci jako dělaný, a tak se stal populárním především mezi diváky, kteří prahnou po odpočinkových komediích ze současnosti.
Text: Michaela Rochovanská
Foto: Divadlo Metro